onsdag den 27. februar 2019

Nordisk Råds Litteraturpris 2018

Dagens bogkøb foreviget over min februargrønne (?!) græsplæne. Vinderen af Nordisk Råds Litteraturpris 2018, "AR", er forfatter Auður Ava Ólafsdóttirs femte roman. Hun har desuden skrevet en digtsamling, skuespil og sangtekster. "AR" udkom i slutningen af 2016, og forfatteren udtalte i den forbindelse: "Jeg skriver imod mørket i verden, jeg tror, at jeg gør det i alle mine romaner, men måske allermest i denne." Begrundelsen for at tildele Ólafsdóttir prisen er værkets evne til at stille dybe spørgsmål om liv og død samtidig med, at romanen er fuld af tvetydig humor og et fantastisk sprog, der stråler af liv.
Hovedpersonen er den midaldrende Jonas Ebeneser, der efter en voldsom skilsmisse beslutter sig for at begå selvmord. Hans største frygt er dog, at det er hans datter, der bliver den første til at finde ham efter selvmordet. Derfor beslutter han at rejse i ud i verden for at undgå det, og for alle tilfældes skyld medbringer han en boremaskine, som han kan bore krogen i loftet fast med. Han lukker sit liv ned ved at sælge alt jordisk gods og rejser til et fjerntliggende land, der kort tid forinden har været præget af en intens borgerkrig.

Personligt har jeg købt bogen, fordi jeg gerne vil læse den, inden jeg til maj skal høre Auður Ava Ólafsdóttir på Silkeborg Bibliotek. Her vil hun blive interviewet af cand. mag og formidler Maria Louise Christensen, som jeg tidligere har hørt samtale med Jesper Wung Sung, hvilket du kan læse lidt om her. Ved den lejlighed betød hendes grundige research og åbne spørgsmål, at forfatteren fik mulighed for at folde virkelig mange aspekter af sit arbejde med bogen ud, og det blev et berigende og interessant interview at lytte til. Forfatteren og værket kom virkelig i fokus i kraft af interviewerens seriøse forarbejde. Jeg planlægger et blogindlæg om aftenen sammen med min anmeldelse af bogen - så stay tuned!
Har du læst bogen? Hvis ja, hvordan var din læseoplevelse?!

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Læsefestivalen “Vi læser sammen”

Efter pressemødet i går er det som om, at løfterne om forår og bedre tider lader vente lidt på sig! Men det skal heldigvis ikke hindre os i ...