Bogen er udkommet på forlaget Gyldendal.
Udkom: 20. september 2018
Omfang: 480 sider
Vejl. pris: 299,95 kr.
En fabelagtig roman. Rørende og hjertegribende. Så kort og præcist vil jeg beskrive "I dine øjne", der udkom i efteråret.
Har du, ligesom jeg, været optaget og grebet af Jesper Wung Sungs "En anden gren", vil du også blive fascineret og opslugt af denne roman. Hvor "En anden gren" langsomt, smukt og gribende folder den fine, og meget konsekvenstunge kærlighedshistorie mellem danske Ingeborg og kinesiske San Wung Sung ud, er "I dine øjne" på mange måder dens modsætning. Det er beretningen om den helt og aldeles uønskede konsekvens af mødet imellem danske Gudrun og den midaldrende kinesiske tryllekunstner Lai Fun, der, ligesom San Wung Sung, kommer til Danmark i 1902 for at blive udstillet i Tivoli.
Ligesom San Wung Sung vælger Lai Fun at blive i København, da resten af kineserne rejser hjem efter udstillingen i Tivoli, og også han bliver dansk gift. For at tjene til livets ophold rejser Lai Fun rundt i Danmark som tryllekunstner, mens hans hustru, Agnete, bliver i København. I Aalborg resulterer mødet med den purunge Gudrun i, at drengen Erik kommer til verden på et mødrehjem i København i 1930. Lai Fun vil under ingen omstændigheder vide af hverken Gudrun eller drengen, for han er jo allerede gift. Økonomisk bliver han dog dømt til at vedkende sig faderskabet til den lille dreng, som Gudrun, stærkt tilskyndet af sine forældre hjemme i Aalborg, i første omgang opgiver til adoption.
Gudrun får arbejde i køkkenet på det asyl, hvor Erik skal bo, indtil han kan blive bortadopteret. Han er bare så vanskelig at komme af med; det sorte hår, de skæve øjne og den gyldne hud står i vejen.
Gudrun bliver sidenhen gift med Alfred, og de tager den lille dreng hjem til sig. Alfred endda på en sådan måde, at Erik for første gang i sit liv møder interesse, kærlighed og omsorg. Eriks boble af lykke sammen med Alfred brister dog, og herfra er drengens opvækst fyldt af forhindringer. Født udenfor ægteskab, og oveni hatten med en kinesisk far, bliver Eriks barndom i høj grad præget af at være uønsket og anderledes.
I voksenlivet beslutter Erik at fortrænge sit ophav, som har medført så megen smerte og skam. Erik klarer sig godt; han bliver udlært elektriker og får eget firma, en sød og forstående kone samt en datter. Erik er fast besluttet på, at datteren Nete ikke skal vide noget om sin kinesiske oprindelse; han vil skåne hende for følelsen af skam, så han lægger låg på den side af sig selv.
Gudrun bliver sidenhen gift med Alfred, og de tager den lille dreng hjem til sig. Alfred endda på en sådan måde, at Erik for første gang i sit liv møder interesse, kærlighed og omsorg. Eriks boble af lykke sammen med Alfred brister dog, og herfra er drengens opvækst fyldt af forhindringer. Født udenfor ægteskab, og oveni hatten med en kinesisk far, bliver Eriks barndom i høj grad præget af at være uønsket og anderledes.
I voksenlivet beslutter Erik at fortrænge sit ophav, som har medført så megen smerte og skam. Erik klarer sig godt; han bliver udlært elektriker og får eget firma, en sød og forstående kone samt en datter. Erik er fast besluttet på, at datteren Nete ikke skal vide noget om sin kinesiske oprindelse; han vil skåne hende for følelsen af skam, så han lægger låg på den side af sig selv.
Denne smukke og hjertegribende roman folder sig ud over tre generationer, og læseren oplever den igennem alle tre generationers perspektiv - fra henholdsvis Gudruns, Eriks og Netes synsvinkel. Det er beskrivelsen af et stykke Danmarkshistorie, der langsomt, men sikkert, krøb ind under huden på mig. Hvor forfærdeligt det var, at komme i uføre som purung pige i 1930'erne. Hvor udstødt og uønsket en horeunge - endda med asiatiske aner - kan føle sig. Tørsten efter at kende sit ophav hos en ung teenagepige og sidenhen kvinde.
Malene Ravn skriver det hele så fabelagtigt frem, og hun er både loyal og forstående overfor den valgte synsvinkel. Eriks mor handler i så mange tilfælde hjerteløst og uden empati for sit barn, men udover hendes egen skyld skriver Malene Ravn også klart frem, hvordan en kvinde i 1930'erne i høj grad også var tvunget af omstændighederne til at opføre sig hjerteløst. Gudrun er fattig, uuddannet - og kvinde - hvilket handlingslammer hende. Erik og Nete er helt åbenlyst nemmere at identificere sig med og føle sympati for, men ved Malene Ravns fine fremstilling af Gudrun kommer læseren også til at føle medfølelse og forståelse for den tilsyneladende ufølsomme mor.
Malene Ravn skriver det hele så fabelagtigt frem, og hun er både loyal og forstående overfor den valgte synsvinkel. Eriks mor handler i så mange tilfælde hjerteløst og uden empati for sit barn, men udover hendes egen skyld skriver Malene Ravn også klart frem, hvordan en kvinde i 1930'erne i høj grad også var tvunget af omstændighederne til at opføre sig hjerteløst. Gudrun er fattig, uuddannet - og kvinde - hvilket handlingslammer hende. Erik og Nete er helt åbenlyst nemmere at identificere sig med og føle sympati for, men ved Malene Ravns fine fremstilling af Gudrun kommer læseren også til at føle medfølelse og forståelse for den tilsyneladende ufølsomme mor.
En varm og stærk anbefaling herfra.
Ingen kommentarer:
Send en kommentar