lørdag den 11. august 2018

Podcastanbefaling: Jazz & Bøger

Jeg er stor fan af podcasts - især de af dem, der handler om bøger. Podcasts, hvor forfattere bliver interviewet om deres værker og fortæller om deres arbejde. Her på bloggen har jeg tidligere anbefalet meget lytteværdige podcasts - fx  her, her og her.

Ved et tilfælde faldt jeg forleden over endnu en litteraturpodcast, som jeg hermed også vil foreslå dig at lytte til. Denne podcast har udover forfattersamtalen en speciel feature, som gør den særlig. Jazz. 

Jazz, tænker du. Det gjorde jeg i hvert fald, da jeg stødte på podcasten med titlen “Jazz & bøger”. Umiddelbart var min tanke, at det der jazz kunne jeg blot spole forbi - og nøjes med at lytte til den del, der beskæftigede sig med bøgerne og forfatterne. Jazz er ikke en genre, jeg har den store erfaring med.

Manglende kendskab betyder desværre ofte, at man har paraderne oppe, og et åbent sind lukket ned - si’r det bare. 

Forfatter Christina Englund er vært, og hun og gæsten garnerer i hver podcast litteratursamtalen med den fineste og blødeste musik - for det har jeg fundet ud af, at jazz også er. Blød og fin. Jazz er også kantet, rå og raspet - så mange nuancer i en stil, jeg primært troede henvendte sig til Leo Mathisen fans. Jeg anede det ikke! 

Jeg har - indtil videre - hørt tre af podcastene, hvor henholdsvis Hanne-Vibeke Holst, Thomas Korsgaard og Leonora Christina Skov er gæster. Korsgaards betingelse for at være gæst var, at der kun skulle spilles Nina Simone - i én stemme det bløde, fine, kantede, rå og raspede. Det er så lytteværdigt. 

Udover Nina Simone vil du møde en masse andet - kan jeg godt sige nu - lækkert jazz. Skynd dig ind og lyt!

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Læsefestivalen “Vi læser sammen”

Efter pressemødet i går er det som om, at løfterne om forår og bedre tider lader vente lidt på sig! Men det skal heldigvis ikke hindre os i ...