onsdag den 8. august 2018

At læse på engelsk


I min Instgramstory spurgte jeg for nylig, hvor mange af mine følgere, der læser litteratur på engelsk. Jeg er helt klar over, at min lille helt uvidenskabelige undersøgelse på ingen måde er valid, men af de knap 30 der deltog, svarede cirka halvdelen, at det gjorde de. Deres respons har pirret min nysgerrighed, da det ikke er noget, jeg selv har megen erfaring med. Jeg har en linjefagsuddannelse i engelsk, og på studiet læste vi naturligvis engelsk litteratur - der for 20 år siden. Siden - ja, not so much! 

På vores nylige USA-tur købte jeg "The Heart Goes Last" af Margaret Atwood - tjek eventuelt min post på min Instagramprofil, der også hedder litteraturtale. Det har virkelig været så udsøgt en fornøjelse at læse den på originalsproget! Indledningsvist var min læsning ganske vist præget af lidt rust, og jeg slog mange ord op - alle ord, jeg var det mindste i tvivl om. Virkelig unødvendigt for det slog min læsning fuldstændig i stykker. Fjernede mit fokus fra indholdet, men jeg blev så fascineret af sproget, og der gik lidt for meget Lene-flittig-elev i den. Da indholdet fik mig fanget ind, faldt slå-op-kadencen gudskelov igen. 

Som billedet viser, har jeg fundet litteratur fra mit studie frem igen - for det er jo en fejl, at jeg ikke læser på engelsk. "The Remains of the Day" elskede jeg som 25-årig lærerstuderende - mon det fortsat er tilfældet?! Det skal i hvert fald undersøges. 

I London besøgte jeg for nogle år siden Foyles ved Charing Cross - en kæmpestor boghandel i fem etager - fantastisk sted, altså. På den tur købte jeg blandt andet "The Collected Stories" af Ernest Hemmingway, blot fordi udgaven var virkelig pæn. Jeps, værket har buet fremsnit - min all time bookish favourite. 

Jeg er bosiddende i Midtjylland, hvor gaderne ikke just flyder med boghandlere, der sælger engelsk litteratur. 

Så - hvor køber du engelske bøger?! Og kan du anbefale gode engelske titler, der kunne være must reads for mig? 

2 kommentarer:

  1. Jeg læser rigtig meget på engelsk, og jeg køber stort set alle mine bøger hos saxo.com, der har virkelig mange gode engelske titler. Fortsæt gerne med Margaret Atwood, senest har jeg genlæst "The handmaids tale", men ellers er jeg glad for Paul Auster, Anne Tyler, Alice Munro - fantasyklassikere som Lord of the Rings, eller Harry Potter; Terry Pratchetts discworld serie, eller Ben Aaronovitchs serie "Rivers of London" - der er et fedt miks af fantasy, engelsk humor, og storbykrimi. Er du til krimi, så læs Elisabeth George (det er hende med Inspector Lynley). Lidt ældre engelsk litteratur: læs Jane Austen eller E.M.Forster. Nej, man skal ikke slå op undervejs med mindre det virkelig klør i fingrene - bedre bare at sjusse sig frem, synes jeg, så læseoplevelsen bliver flydende. Uh, "To kill a mockingbird" og "Lord of the flies" - classics :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Tusind TAK for alle dine forslag! Jeg vil få kigget på dem alle sammen - en del af dem har jeg allerede læst på dansk, men det er nok ikke nogen ulempe!

      Slet

Læsefestivalen “Vi læser sammen”

Efter pressemødet i går er det som om, at løfterne om forår og bedre tider lader vente lidt på sig! Men det skal heldigvis ikke hindre os i ...